sâmbătă, 13 noiembrie 2010

La psihiatru

Totul a fost rapid, rapid. Ca o vajaiala. Dintr-o parte in alta a orasului, cand la politie, cand la policlinica pentru programare, cand la trezorerie pentru plata, cand inapoi la policlinica pentru consulatii, apoi la politie pentru inscriere etc etc. Dupa-amiaza recoltare de sange. Nu am avut timp sa ma sperii. Imi propusesem sa iau atitudine fata de ac, dar n-am avut timp. Repede. Vite. Intre drumuri, m-am gandit, la fel de repede, fara concluzii clare, la medicul psihistru. Cand am iesit din cabinet brusc am realizat ca poate fusesem manipulata.
Zeci de pacienti asteptau pe domnul doctor psihiatru R...Citeam Jurnalul National si aud "Buna ziua! d-le doctor.", "Buna sa va fie inima", ca raspuns. A! A venit doctorul. Imbulzeala la usa. Intru.
Doctorul incepe sa semneze la repezeala adeverinte, aruncand fugar o privire omului din fata. Repede, o adeverinta de la papetaria de jos. Intru din nou. Un roman buhait si rosu la fata, aprins de bautura, mustacios, cu ochii si conduita de copil la doctor. Tare, tare nevinovat. N-a baut, nu bea, mai trage din cand in cand asa..."Intinde mainile! Tremuri, dom'le."
Mainile doctorului agitate pe birou, una da sa puna stampila, alta semneaza sau cauta nu stiu ce. Doctorul rasuna "Nu esti apt, dom'le. Nu pot sa iti dau drumul. Vii peste trei saptamani, fara picatura de alcool si atunci da, iti semnez. Acum nu...". "Da, domn doctor. Dar...". "Dom'le, n-ai voie sa conduci. Mata bei de mult timp. Ti-as semna cu draga placere. Vii nu saptamana viitoare, nici cealalta, ci cealalata, si-ti semnez daca vad ca nu ai baut, altfel sunt nevoit sa te aman." Omuletu' isi luase o masina din banii stransi in strainatate. "O vinit si el sa-si ia masina. Are permis", se ameseteca o femeie, probabil nevasta-sa. "Asta-i domnule. Urmatorul!"
L-o fi injurat romanu' dupa aceea pe doctor si de mama, si de tata si de cruce.
"Da, domnisoara", spre mine. Intind adeverinta. Doctorul agitat, grabit. Se innoada o discutie rapida. Unde am terminat, cand am terminat, unde m-am angajat etc.
Foarte amabil doctorul, prietenos. Ma trezesc intrebandu-l: ""Cum puteti pune o stampila si o semnatura fara sa examinati clientul. Va dati seama intr-un timp atat de scurt daca un om are sau n-are tulburari?" Zambeste. "Ati vazut ca deja am refuzat un client." "Da, asa este, insa...". Dand afirmativ din cap spune ca poate sesiza daca omul e lucid sau nu dintr-o aruncatura de privire.
Apoi, pe neprevazute, ma introduce intr-o chestiune ciudata. "Il cunosti pe domnul T... de la Facultatea de ...? ", ma intreaba curios. "Da, zic eu, am avut cursuri cu el in primii ani de facultate." "Eu, se destainuie doctorul, urmez cursurile la a doua facultate si mi-am echivalat o serie de examene, insa cu d-l T... nu o pot scoate la capat.  E un om cu care nu se poate discuta." Si insira cateva ganduri nu tocmai pozitive si placute despre d-l T...
"Stii domnisoara de ce tip de personalitate sufera?", se lamenteaza doctorul, agitandu-si trupul in aer. "Stii? Ati consultat DSM-ul? Scrie acolo, se conformeaza perfect descrierii de acolo. De personalitate paranoida." si ochii ii sticlesc a apriga ironie. "Si cum ii umileste pe studenti, si ce comportament are...", se precipiteaza doctorul.
Imi face semn sa ma apropii, trage un scaun sa ma asez ca pentru confidente. Sunt derutata.
"Poti sa ma ajuti intr-o problema?". "Da", raspund sincera eu. "Uite, te rog sa scrii o declaratie ca d-l T... nu a predat niciodata cursul...cutarescu...". Sunt putin suspicioasa. Eu, din parte-mi, il apreciez pe d-l T..., am gasit in el o sclipire de geniu cu toata tulburarea lui de personalitate. Totusi, ma conformez, gasind sa nu iau in serios chestiunea aceasta si sa vad totusi pana unde merge. A scos rapid o foaie si incepe sa dicteze "Subsemnata...declar...." Se incurca in termeni, cand spune numele unui curs cand al altuia. Se opreste. "Ca sa nu zici ca-ti dictez, reformuleaza tu." Scriu, gandind la o exprimare corecta. Cu coada ochiului privesc amuzata pe doctor. El, serios. Termin, i-a foaia, citeste. Se gandeste. "Tu nu poti fi inclusa in cazul asta!" si rupe foaia cu declaratia mea in  bucatele mici, mici. Imi multumeste si, in fine, iau documentele si plec.
Nu inchid bine usa si ma strafulgera gandul ca m-a manipulat, mi-a facut o analiza psihiatrica poate.
Si totusi...
Arunc o privire pe adeverinta medicala. Scris tremurat, ultima litera o linie continua nedeslusita.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu